Les sites commémoratifs visités en images.

Suite à la visite des troisièmes, vendredi 26 septembre 2014 sur les sites commémoratifs de la première guerre mondiale, dans l'Artois, plusieurs professeurs ont réalisé des projets pédagogiques autour de la guerre 14-18.
Ainsi, en langue, les élèves de 3ème1 et 4 Euro ont décrit les sites en anglais et en français, les 3èmes 2 ont exprimé leurs impressions autour de la carrière Wellington.

Voici quelques textes des élèves:

NOTRE DAME DE LORETTE is the largest French military cemetery. When we arrived on the site, we were impressed by the number of graves (Christian, Muslim and Jewish), but also by the ossuaries. More than 40,000 soldiers are buroed there. We were welcomed by a Guard of Honour who gave us information. We have realized how horrible the Great War was and that we must be thankful for the soldiers’ sacrifice and we must never forget.

VIMY is a town near Arras. In April 1917 the Battle of Vimy took place on the ridge where a huge memorial stands now. It pays homage to the thousands of Canadian soldiers who were killed during the conflict. In this war-torn landscape, trenches have been reconstructed and Canadian pine trees have been planted to remember each soldier killed there.

THE WELLINGTON QUARRY is in Arras. It is an underground town with a network of tunnels built by New Zealander tunnelers. It was the shelter of 24,000 British soldiers who lived there for a whole week to prepare the battle which would surprise the Germans on April 9th, 1917. The British soldiers’ living conditions underground were better than those in the trenches but they experienced a lot of hardships. Moreover, the youngest British soldier was 14 when he died. Can you imagine how brave they were, especially the soldiers who had to come out first?

Impressions des élèves en français:

" Nous avons parcouru les principales galeries de cette carrière en pensant à ceux qui avaient donné leur vie pour notre pays. "

" Nous avons compris l'extrême difficulté de vivre dans cet enfermement".

" Nous sommes devenus pendant ce laps de temps, ces soldats préparés mentalement et physiquement à l'offensive prêts à tout pour la liberté".

" Nous avons quitté ce lieu avec compassion pour nos ancêtres ".

Consacrez à présent un peu de temps pour observer les images de la visite....